Sunnah Berjuang

Dedikasi buat sahabat-sahabat semua. Cerpen ini ana siapkan pada tahun 2003 ketika mengambil SPM di SMKA Agama Kedah.Kemudian dibuat penilaian kembali ketika berada di KISAS pada tahun 2005 bertempat di Masjid Sultan Sulaiman. Ya Allah kurniakan kepada kami syahid yang abadi.

Subhanallah…Betul ke apa yang aku nampak ni?Mana mungkin teori E=Mc² Enstein yang di agung selama ini tersilap?Aku bagaikan tak percaya.Aku kembali memeriksa bacaan itu.Ya ternyata aku bukan bermimpi.Mana mungkin aku bermimpi di siang hari.Aku menarik nafas perlahan-lahan sambil hati kecilku bertasbih memuji kebesaran Allah SWT.

Teori Enstain bukannya Qat’ie seperti hukum Al-Quran,mana mungkin ianya tidak boleh di sanggah.Kehebatannya selama ini pun hanya di canangkan oleh pihak barat sahaja untuk menunjukkan kehebatan tamadun mereka.Kalau hukum al-quran yang dzanni pun berubah mengikut zaman,selari dengan sifat islam yang Thabat dan Murunah,inikan pula hukum yang hanya berpandukan akal manusia semata-mata tanpa bimbingan Illahi.Sudah tentu ada cacat dan celanya.

Tapi sekiranya hal ini benar,maknanya keamanan dunia juga semakin terancam.Kuasanya melebihi tenaga nuklear yang sedia ada.Tapi adakah aku hanya perlu berdiam diri dengan penemuan yang hebat ini.

“Dar’al Mafasad Awla Min Jilbal Masalih” ucap Ust Wan Abdullah. “Ini bermakna sekira bertembung di antara keburukan dan kebaikan, yang paling utama untuk kita ambil ialah kebaikan” tambah Ustaz Wan lagi.

Tiba-tiba di kepalaku terngiang-ngiang suara Ustaz Wan mengajar Qawaid Fiqhiah semasa berada di Tingkatan 6 di KISAS 20 tahun yang lalu.Aku termenung sendirian. Adakah dengan penemuan ini membawa kemudaratan yang lebih besar kepada dunia. Tapi kiranya dikatakan kemudaratan,apa jalan yang terbaik untuk aku lakukan untuk membela umat islam di bumi Palestin.Takkan aku hanya nak berdiam diri dikala Zionist yahudi sewenang-wenangnya mencabuli hak umat islam.Apa yang akan aku jawab kiranya ditanya di hadapan Allah kelak.

Aku termenung seketika.Memori indah ketika berada di bumi Waqafan kembali menyelubungi fikiran,kucapai majalah “The Propagate” dan ku tatap satu persatu wajah sahabat-sahabatku semasa berada di Tingkatan 6 dahulu.Dan yang paling menarik hatiku ialah gambar sahabat-sahabatku di kelas 6 An-Nasaie.

Ustaz Lah dan Ustazah Nik Mahizan khabarnya telah pulang ke Kedah selepas pencen.Bahagia sungguh mereka.Pertemuan di bumi waqafan ini jugalah membawa kepada terbina sebuah Baitul Muslim yang utuh hingga ke hari ini.Sebaik sahaja tamat pengajian dan berjaya membawa pulang segulung ijazah dari lembah nil,mereka terus menabur bakti di bumi waqafan hingga ke pencen.Walaupun di tawarkan untuk menjawat jawatan yang lebih tinggi,tetapi di sebabkan suburnya cinta dibumi waqafan ini membuatkan mereka sukar untuk berpisah dengannya.Di sini juga membuktikan lambang cinta sejati mereka apabila ketiga-tiga anak mereka, Nabilah, Huda dan Nuha di lahirkan dan di besarkan di sini dan akhirnya di langsungkan perkahwinan mereka juga di bumi waqafan.

Helmi pula sekarang telah menjadi pengarah eksekutif di sebuah syarikat di ibu kota.Angan-angannnya untuk mendirikan rumahtangga dengan sahabat seperjuangan dari Kedah telah menjadi kenyataan dan telah di kurniakan 4 orang cahaya mata.Hamzah pula sudah bergelar “Tan Sri” dan sekarang merupakan pengarah syarikat HBK Security.Hakimi pula sudah mempunyai syarikat rakaman sendiri.Manakala Zaidi dan Ammar pula sudah bergelar Ustaz dan masing-masing sudah berkeluarga.Budiman dan Mubaraq menghilangkan diri tanpa khabar berita.Kali terakhir bertemu mereka pun semasa re-union batch 19 tahun yang lalu.Tokoh kelas pula iaitu Johari sekarang telah menjadi Majistret di Mahkamah Tinggi Shah Alam.Zaaba, telah kembali ke KISAS dan menjawat jawatan sebagai Pengetua.Sudah menjadi kelaziman bumi waqafan,di mana Pengetuanya mestilah insan yang pernah mendapat tarbiyyah di bumi tersebut.

Manakala Faisal yang paling beruntung kerana di usia yang masih muda telah di jemput bertemu Illahi sebagi seorang syuhada di bumi Palestin.Mungkin berkat keazaman yang tinggi akhirnya syuhada yang di impi di temui juga.Bukan mudah untuk mencapai maqam syuhada.Bahkan Khalid Al-Walid sendiri pun mati di atas katil.Syahid yang di nanti tak kunjung tiba.Hanya orang yang terpilih sahaja akan merasai nikmatnya.

Kemudian mataku terpandang pula pada pelajar muslimat.Ayeesha khabarnya sedang menyambung phD di England dalam bidang Sains Politik.Hajar dan Hafizah pula sekarang sudah menjadi usahawan yang berjaya.Che Yusairah pula sudah bergelar Menteri Hal Ehwal Wanita. Bergaya juga seorang Ustazah apabila bergelar Menteri.Najihah Ahmad pula sekarang merupakan penyandang johan tilawah Al-Quran diperingkat Kebangsaan dan telah mendirikan rumah tangga dengan Khairul Anbiah yang juga merupakan johan menunggu bagi ketagori Qari.Hasil perkongsian hidup ini mereka telah dikurniakan 7 orang cahayamata.Manakala Najihah Ali dan Asifah pula hilang tanpa khabar berita sama seperti Mubaraq dan Budiman.Rabiatul pula sudah menjadi tukang masak yang berjaya.

“Dr Azid, ada orang menanti diluar”, kedengaran suara pembantu makmal memanggil namaku dari alat khas yang di pasang di penjuru makmalku. “Astaqhfirullahal’azim,aku mengelamun rupanya” desis hati kecilku.Semoga Allah mengampuni dosaku kerana telah melupaiNya untuk seketika waktu.

Aku segera keluar dari bilikku.Sudah menjadi kebiasaan Dr Anuar datang menjengukku di sini sambil berbual-bual.Beliau merupakan Pakar di dalam bidang biokimia.Kami sama-sama di tugaskan untuk membuat uji kaji bagi oleh pihak kerajaan.Kajianku adalah untuk menghasilkan tenaga nuklear daripada uranium.Manakala Dr Anuar pula membuat kajian berkenaan senjata biokimia.

“Aku nampak muka kau ni lain macam je,tak sihat ke?ataupun dah rindu kat anak isteri?soal Dr Anuar kepadaku sambil tersenyum sinis. “Ish, kau ni Anuar,aku tak ada apa-apalah.Biasa je,nampak lain mungkin sebab letih sikit berjaga semalaman” ujarku untuk mengelak Dr Anuar bertanya lebih lanjut.

“Kau jangan nak tipu aku Azid,dah lama aku kenal kau.Kau bukannya orang yang tak biasa berjaga malam.Ni mesti ada rahsia yang kau sembunyikan dari aku ni” Dr Anuar menyangkal jawapanku.Silap aku juga sebab berdalih.

Aku berfikir sendirian,adakah wajar aku menceritakan penemuan terbaru ini kepada Dr Anuar.Aku takut penemuan di luar jangkaan ini akan menyebabkan dunia ditimpa kemusnahan yang lebih dahsyat.Tugasku hanya untuk menghasilkan tenaga nuklear,bukannya bom nuklear.Namun begitu hasil kajian yang di perolehi menunjukkan kuasa nuklear yang di temui ini 2 kali ganda lebih besar daripada bom nuclear yang sedia ada.

“Aku bukan nak tipu kau Anuar, tetapi fikiranku runsing sekarang ni.Aku takut aku menjadi golongan yang melakukan kerosakkkan di atas muka bumi ini seperti yang di nyatakan oleh Allah swt kepada para malaikat sebelum kejadian manusia sebagai khalifah” aku meluahkan rasa hatiku kepada Dr Anuar. “Apa yang kau merepek ni Azid.Semacam je aku dengar,dah tak sempat nak tunggu 3 kali jumaat lagi ke ni,kalau ada wasiat apa-apa bagitau kat aku je la” seloroh Dr Anuar sambil ketawa kecil.

Aku menggelengkan kepala.Beginilah perangai Dr Anuar yang kukenali, tak pernah serius dalam berbual.Lebih banyak loyar buruk daripada isi.Kadang-kadang bengang juga aku di buatnya.Tapi kadang-kadang terhibur juga di buatnya.

“Aku serius ni Anuar,karang tak fasal-fasal aku ketuk kepala kau yang botak ni,baru kau tahu” aku sengaja meninggikan suara kepada Dr Anuar. “Ish..kau ni, botak-botak aku pun,sayang juga bini aku kat aku tau” senyum Dr Anuar kepadaku.

Aku menggeleng kepala kepadanya,lain yang di kata lain pula yang di jawabnya.Rasa seperti malas hendak melayan loyar buruknya itu.Tapi aku tahan juga demi persahabatan yang telah lama tejalin.Lagipun aku tahu,sebenarnya loyar buruknya itu sengaja di buat-buat untuk menghilangkan “stress” setelah penat seharian menjalankan kajian makmal di tengah-tengah pulau sebegini.Memang perit,tambahan pula apabila terpaksa berjauhan dengan anak dan isteri yang di sayangi.

“Sebenarnya Anuar,aku telah menemui suatu penemuan baru berkaitan tenaga nuklear” ujarku kepada Dr Anuar walaupun berat hatiku untuk menceritakannya. “Alah,biasalah takkan sebelum ni kau tak pernah menemui sesuatu yang baru,bahkan di seluruh negara telah gah nama kau sebagai seorang penyelidik yang selalu menemui penemuan yang baru” kata Dr Anuar kepadaku. “Ini lain Anuar,penemuan ini menafikan kehebatan teori Enstain” tambahku lagi.Ianya membuatkan Dr Anuar terdiam.

“Kau ni biar betul Azid, apa sebenarnya yang sudah kau temui hinggakan boleh menyangkal teori Enstain yang di guna pakai selama ini” Dr Anuar mula menunjukkan sikap seriusnya.Beginilah sikapnya,walaupun banyak loyar buruk,tetapi jika melibatkan hasil kajian beliau sangat serius.Ini kerana beliau sangat mementingkan kualiti dalam melaksanakan sesuatu kerja.Aku kemudiannya,menerangkan satu-persatu berkenaan penemuanku kepada Dr. Anuar.
“Apa,kau menjumpai zarah atom subtomik yang mempunyai kuasa berlipat kali ganda lagi daripada pembelahan atom Uranium-235” Teriak Dr Anuar apabila aku memberitahunya mengenai penemuanku.

“Ya ,sekiranya dilanggar dengan anti zarah,subtomik itu seperti proton dengan anti proton yang berlanggar untuk membebaskan sinar gamma”.Jelasku dengan wajah yang penuh tenang dan yakin.

“ Sekiranya benar,tenaga yang akan dihasilkan adalah 10000 lebih kuat daripada pembelahan atom Uranium-235”.Sambungku dengan penuh yakin.

“Hebat!”, kata Dr Anuar dengan nada kagum.Dihatikku tersembunyi sejuta kesyukuran kepada Allah swt di atas penemuan ini.Sekurang-kurangnya masih ada “Jabbar Al-Hayyan” di alaf baru yang mampu memecah monopoli barat di dalam bidang sains dan teknologi ini.Islam agama yang hebat,unggul,moden dan bertamadun.Bahkan Hadarah Islamiah yang dibina mendahului ketamadunan barat yang ketika itu masih lagi berada di dalam kegelapan.Cumanya,sejarah ini telah di kaburi oleh oleh propaganda barat yang melabelkan Islam sebagai pengganas.Walhal tidak pernah tercatat didalam fiqh pemerintahan Islam bahawa islam itu adalah agama keganasan.

Islam mengusai dunia selama 800 tahun di bawah satu khilafah.Sepanjang penguasaan ini umat manusia mampu untuk hidup secara bertoleransi antara satu sama lain.Tiada kecelaruan yang berlaku.Sesuai dengan sifatnya yang membawa rahmat ke seluruh alam.Setiap agama bebas mengamalkan ajaran masing-masing tanpa diganggu oleh pemerintah Islam.

Tapi tamadun barat yang ada pada hari ini,belum sampai umurnya 200 tahun.Dalam jangka masa yang pendek ini pun sudah banyak kemusnahan yang berlaku.Di atas dasar ini jugalah aku menjadi runsing kerana dunia hari ini di monopoli oleh barat.Sekiranya ada penemuan baru yang hebat berkaitan dengan persenjataan maka hak untuk membangunkannnya adalah tertakluk kepada budi bicara mereka.Kerana kuasa Veto pada mereka.Kalau tersilap langkah,buruk padahnya.Lihat saja apa yang berlaku ke atas bumi Iraq,di ganyang sampai lumat tanpa ada perikemanusiaan.

“Kau boleh bentangkan penemuan ini di perhimpunan saintis sedunia di Jerman pada bulan depan.Aku yakin,sudah tentu suatu hari nanti hadiah nobel akan menjadi milikmu”,Dr Anuar bersuara kepadaku.

“Anuar,penemuan ini mesti dirahsiakan walaupun kepada pihak kerajaan.Aku takut penemuan ini mengulangi sejarah Dr Oppenheimer yang mencipta senjata nuklear.Einstain sendiri turut kecewa kerana persamaan mahsyurnya E=Mc² telah disalahgunakan”ujarku kepada Dr Anuar.Dr Anuar mengangguk seperti memikirkan sesuatu.

“Tapi Azid ini merupakan satu kerugian di dalam perkembangan dunia sains.Di sinilah kita boleh tunjukkan kemampuan kita kepada dunia barat” ujar Dr Anuar memberi peransang kepadaku. “Tapi terpulanglah kepada kau,aku tidak memaksa” tambahnya lagi.

“Oh ya Azid,esok aku akan kembali ke Tanah Besar untuk bercuti selama seminggu.Jadi tak dapatlah aku nak temankan kau disini lagi.Lagipun sekarang aku kena luangkan sedikit masa untuk isteri aku yang sedang menghitung hari untuk melahirkan anak” Ujar Dr Anuar sambil tersenyum.

Suatu hari aku mendapat tahu penemuannya telah dibocorkan orang melalui pembantuku.Jiwaku menjadi tidak keruan.Aku runsing memikirkan apakah natijah yang akan di rasai oleh penduduk muka bumi selepas ini.Aku hairan,bagaimana ianya boleh di ketahui orang.Sedangkan yang mengetahui cerita ini hanya Dr Anuar. “Ini mesti kerja Dr Anuar” getus hati kecilku.

Tanpa berlenggah panjang,aku terus menghamparkan sejadah untuk “bertemu” Allah swt.Selepas selesai menunaikan solat sunat 2 rakaat,aku bermunajat setulus hati memohon supaya aku di berikan jalan keluar untuk menyelesaikan masalah ini.Sudah menjadi kebiasaanku untuk bekerja dalam keadaan berwuduk,dan sekiranya ada masalah aku akan terus sujud menyembah Allah Rabbul Jalil yang menjadi sumber terbesar ketengangan jiwa.

Malam itu, Dr Anuar muncul dimuka pintu.Aku terus menerpa ke arahnya.“Kau ke yang membocorkan rahsia penemuan ini kepada pihak berkuasa?” Tanyaku kepada Dr Anuar dengan nada yang kasar.Muka Dr Anuar pucat, tangannya terketar-ketar.

“Maafkan aku Azid, aku terpaksa “.Ujar Dr Anuar, “Ah, kau tipu”,mahu saja aku lempang muka Dr Anuar pada ketika itu.“Dengar dulu penjelasan aku Azid,aku terpaksa,keluarga aku dalam bahaya, aku tak sanggup melihat mereka terseksa” terang Dr Anuar sambil menitiskan air mata. “Semasa sampai di Tanah Besar aku telah di tahan oleh agen CIA.Aku di soal siasat berkenaan gerak kerja kita di sini terutamanya berkaitan pembangunan tenaga nuklear yang kau lakukan.Kalau tidak mereka mengancam untuk membunuh anak isteriku” tambah Dr Anuar lagi.

“Kejam sungguh dunia ini”, desis hati kecilku.Marahku mula reda dengan penjelasan itu.Aku memikirkan apakah yang perlu aku lakukan.Dari berita yang di sampaikan oleh Dr Anuar membayangkan diri aku turut menjadi buruan.

Aku masuk ke dalam bilik dan meninggalkan Dr Anuar di luar.Aku mengambil keputusan untuk meninggalkan tempat ini dengan sepantas mungkin.Ini bagi mengelakkan aku di soal siasat berkenaan penemuan ini.Aku mencapai sebatang pen dan kertas untuk ku tinggalkan warkah buat isteriku yang akan ku kirimkan melalui Dr Anuar.

Assalamualaikum.. kepada insan yang melahirkan anak-anakku,
Masihkah kau ingat peristiwa ketika malam pertama perkahwinan kita dahulu.Malam bersejarah yang menyaksikan dirimu menangis sebaik sahaja aku menerangkan kepadamu bahawa engkau telah dimadukan.Di atas tikar sembahyang itu juga dirimu menuduhku seorang lelaki yang tidak jujur tanpa usul periksa.
Namun begitu,apabila aku menerangkan kepadamu bahawa madumu ialah Perjuangan Allah dan Rasulnya.Dirimu terus tersenyum dan meredhainya.Dan hari ini,di atas keredhaanmu itulah “madumu” telah menuntutku untuk bersamanya.
Wahai isteriku,
Semasa dirimu membaca surat ini,berkemungkinan besar aku telah pergi jauh meninggalkanmu.Barangkali pemergianku pada kali adalah untuk selama-lamanya. Aku mengharapkan semasa ketiadaanku disisimu,engkau dapat menjaga maruah keluarga kita.Aku sentiasa mendoakanmu agar menjadi ibu yang berjaya dalam mendidik anak-anak kita.
Wahai ibu kepada anak-anakku,
Didiklah anak-anak kita,Musa,Muhammad,Muadz,Marhamah dan Masyitah supaya menjadi pejuang di jalan Allah.Mudah-mudahan dengan didikan yang ikhlas ini mampu melahirkan ulama’ yang bakal menggegarkan dunia ini pada masa akan datang.Abang yakin dengan didikan yang abang berikan padamu selama ini, akan dapat engkau wariskan kepada anak-anak kita.
Akhir kalam,
Abang doakan semoga dirimu akan selamat bersama anak-anak kita sepanjang peninggalan abang.Yakinlah dengan ganjaran yang akan Allah kurniakan kepada kita yang berjuang di jalannya.Janganlah engkau menitiskan air mata semasa ketiadaanku kerana aku bimbang ianya akan memberi kesan dalam proses pentarbiahan anak-anak kita.Tunjukkanlah pada mereka bahawa dirimu adalah seorang ibu yang cekal walaupun peritnya hatimu untuk menahannya.Kerana inilah sunnah yang perlu kita lalui sebagai seorang pejuang.
Salam Perjuangan,
Abu Musa

Aku menitiskan air mata sebaik sahaja menamatkan baris surat yang terakhir kepada isteriku.Bukan aku tidak sayang pada isteriku,bukan aku tidak sayang pada anak-anakku.Aku sangat kasih dan sayangkan pada mereka.Namun begitu kasih yang paling tinggi haruslah pada Allah dan Rasulnya serta perjuangannya.

“Anuar ini ada surat untuk isteri aku,Nurul Aisyah,aku harap kau dapat serahkan padanya” Dr Azid terus menyerahkan surat itu kepada Dr Anuar.“Kau hendak ke mana ni Azid,takkan kau nak keluar dari pulau malam-malam buta begini” Dr Anuar menyoalku.

“Ini persoalan keamanan sejagat,aku akan meninggalkan pulau ini malam ini juga untuk menuju ke seberang.Di sana aku mahu berlindung di bawah kawalan tentera mujahidin.Aku pasti penemuan ini akan dapat di manfaatkan oleh mereka sebaiknya” aku menjawab dengan tergesa-gesa kepada Dr Anuar.

Dr Aizd terus menghilangkan diri di celah-celah kegelapan malam.Dia keluar melalui pintu khas supaya tidak dapat dikesan oleh mana-mana pihak.Akhirnya dia berjaya sampai ke jeti tempat bot laju di tambat.

Tanpa di sedarinya,pada ketika itu beberapa orang penembak tepat telah bersedia bersama sebuah helikopter untuk mengejarnya. Mereka mahu memastikan riwayat Dr Azid ditamatkan pada malam ini juga bagi membolehkan penemuannya di manipulasikan oleh mereka.

Dr Azid terus memecut bot lajunya.Dia terkejut apabila dirinya diekori oleh sebuah helikopter.Dia kehairanan,siapakah yang mengekorinya pada waktu-waktu begini.Adakah gerak-gerinya telah di kesan oleh pihak lain.Dimulutnya tidak henti-henti berzikir kepada Allah SWT.

Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi, Nada polifonik lagu Sunnah Berjuang kedengaran di sebalik deruan enjin bot lajunya. Dr Azid menekan punat untuk menjawab panggilan tersebut.
“Selamat tinggal Azid, pergi mampus kau”.Kedengaran suara Dr Anuar menyingga sinis kepadanya. Kemudian talian diputuskan, “celaka punya kawan”, getus hati kecil Dr Azid dengan nada kecewa.

Sekali lagi telefon bimbitnya berbunyi, belum sempat dijawab tiba-tiba beberapa das tembakan telah menyinggahi tubuh Dr Azid. Dia hanya sempat bertakbir beberapa kali sebelum dunia di sekelilingnya menjadi kelam.Tubuhnya terhumban ke dalam laut.Manakala telefon bimbitnya terus berbunyi tanpa henti.

Berjuang menempuh susah,
Menanggung derita menongkah fitrah,
Itulah gelombang hidup samudera luka,
Seorang mujahid menunggu memburu syahid,
Berjuang ertinya terkorban,
Rela terhina kerna kebenaran,
Antara dua pasti terjadi,
Tunggulah syahid atau menang..

Tut…..tut……tut…..tuttttt…. Talian pun terputus,

Hasil nukilan,
Pemburu Syahid,
Said Azzubair,
29 NOVEMBER 2005,
Masjid Sultan Sulaiman, Klang..

Advertisements
This entry was posted in Cetusan Idea. Bookmark the permalink.

3 Responses to Sunnah Berjuang

  1. Mohamad Hilman bin Nordin says:

    kelainan yang menarik.

    terhibur juga kadang kala teknologi yg kita bayangkn semasa kecil masih tak mampu muncul akan datang. dan kadang kala kita tergelak juga bila teknologi yg kita sangka kekal begitu, melalui proses evolusi yg teramat pesat.

    =)

  2. mujahidah says:

    cerpen yg sngt menyentuh..tidur malam pon dok teringat cerpen ni..tidak smudah di lafazkan sbenarnya utnk mtng intima’kan diri dalam perjuangan ini.moga istiqamah

  3. biohealthsouvenir says:

    ust tersentuh hati sy membaca surat dr azid pada isterinya…sy bercita2 ust menjadi isteri y solehah y meredhai perjuangan suaminya dan tabah serta cekal menghadapi sebrang kemungkinan dlm mentarbiyah anak2..tp sy xpuas hati dengan ending cerpen ni..suatu hari nanti anak dr anuar mungkin menjadi hebat seperti dr azid dan terbunuh ayahnya sendiri mungkin atau tentera musuh menjatuhkan hukuman kpd dr anuar krn bimbang dr anuar menyebarkan penemuan baru tersebut…dr anuar menggambarkan ancaman dan cabaran yang dihadapi dlm islam itu sendiri…tekanan dr dlm lebih kuat dr luar..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s